Lite tips på vad man kan göra under Corona tider? Hobby tips sökes.

Det är en märklig, ledsam och otäck situation vi nu befinner oss i. Jag hoppas att ni alla mår bra, under omständigheterna. 
Även om nu inte hela Sverige satts i karantän så tror jag att de flesta håller sig hemma och även om det inte varit under så lång tid så är vi nog många som känner oss en aning rastlösa och kanske ensamma. 
 
Jag har tur som har så många fina vänner och vi håller kontakten faktiskt lite oftare nu än tidigare. Idag tex så var vi några stycken som tog oss en facetime-frukost tillsammans. Mysigt. Man får umgås på de sätt man kan. Kanske blir det en fredagsskål ala facetime?
 
Här hemma har jag tiden och faktiskt lusten till att städa och fixa till det lite extra mysigt. Idag har jag sett till att varje rum har fått sin bukett med snittblommor till exempel. Man blir så glad när man kommer in i ett rum med blommor och det ger lite extra vårkänslor. Man blir glad helt enkelt. 
 
Jag tänker på dem som befinner sig i riskgrupperna och speciellt de äldre och ensamma. Vi får inte glömma bort dem, utan ringa och pusha varje dag. Ett samtal tar så lite tid, men betyder så mycket. 
 
Nu när man inte kan leva på som vanligt så finns det tid över till annat. Jag som varit världens sämsta bullmamma, har plötsligt börjat ägna mig åt att baka. Det är ju riktigt kul. Risk finns väl dock att man går upp några kilon under den här tiden. Man får se till att röra på sig lite mer, att ta en promenad har man ju tid till.
 
Dock känner jag för första gången i livet att jag saknar en hobby. Önskar att jag var duktig på att måla, sy, sticka, dreja eller skapa något fint. Jag lovar att jag har testat det mesta, men kommit fram till att jag uppskattar vad andra gör men att verken jag eller någon annan skulle uppskatta det jag skapar. Jag har helt enkelt inte fallenhet för det. Jag tror mig ha ett konstnärligt öga, älskar andras skapande - mina ögon är gjorda för allt skapande men inget annat på min kropp helt enkelt. Sorgligt men sant. 
Dock har jag inte provat på origami.
(foto lånat från Panduro)
Jag ska testa, hur svårt kan det vara att vika papper? Jag vill också skapa vackra stjärnor att hänga i tak och på väggar. Googla origami, sök på instagram, sök bland bloggar. Hjälp vad fina saker människor gör med bara lite papper. Jag ska som sagt testa och lovar att återkomma med resultat om ni lovar att inte skratta - risken är stor att ni omöjligt tror på att en vuxen människa med fungerande ögon och händer kan lyckas skapa något så illa. 
Prova ni med eller kom med andra tips på vad man kan skaffa sig för en hobby.
Kram på er 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Anonym

Ett litet tips!
Sök Origami Multipoints Star Ilan Garibi på Youtube så får ni en utförlig bra beskrivning på hur man kan göra fina stjärnor

Svar: Tusen tack för tipset👌
Malin Andersson

skriven

Kommentera inlägget här :