Inbjudande entré

Framsidan/entrén på ett hus är det som får oss att kanske bli nyfikna och vilja se mer eller ibland känna att genom den där dörren skulle jag aldrig vilja gå. 
 I vårt område finns det tex ett hus där man tydligt ser att deras hobby är att laga cyklar, mopeder och bilar. Känner mig inte så nyfiken på att se hur det ser ut innanför dem dörrarna. Men jag kan ha fel, de kanske ser tomten som en bra förvaringsyta och inne kanske de har det hur fint som helst.
 Vårt hus framsida är inte så himla kul. Så vi försöker få till det. "Men åh är det så här fint", är en reaktion vi brukar få då folk kommer hem till oss för första gången och de kommer innanför ytterdörren. 
Förstår reaktionen, själva husets framsida är verkligen inte så kul. Ett avlångt hus som är ganska intet sägande och när man kommer in ser man stora ytor och stora glaspartier ut mot en stor altan. Här händer något, helt enkelt. 
 
Så vad gör man för att få till en lite finare, mer inbjudande framsida/entré?

Blommor, växter, vackert staket, spännande detaljer, belysning - ja det finns mkt att ta till. 
Och projekt framsida kommer nog pågå i några år (eftersom vi är sådana som har tusen projekt samtidigt). 

Ytterdörren- tycker jag själv är en sak som verkligen gör ett hem mer inbjudande och kanske ett trist hus lite roligare/vackrare. 
Dubbeldörr var ett måste i min värld när man ändå bygger hus o har möjlighet att välja sånt själv. 
(null)

Om man har en dubbeldörr så tycker jag att det är otroligt vackert med stora krukor eller urnor vid sidan av dem. Så jag hade turen att få två vackra av mina föräldrar. Blev lite pricken över i’et. 

Vår lilla plutt till Magnolia är inget att skryta med. Men en framsida med Magnolia eller kanske en stor Pionbuske är ju riktigt vackert. 

Jag är corten-tokig!
Så självklart finns några detaljer med Corten på plats. Mer kommer, jag lovar. 

Belysningen är kanske det viktigaste
- iallafall under den mörka årstiden. Då blommor vissnat ned, gräsmattan är täckt med löv osv. Eftersom vårt hus är lite lantligt ville vi ha en klassisk o lite gammal stil på entrebelysningen på huset. 
(null)

Men i rabatten har vi satt spotlights som lyser upp entregång m m. Blir fint sken mot gångplattorna på kvällarna och några har vi riktar så att de även lyser upp prydnadsgräset i vår rabatt längst gången. 
(null)

Nu till det som vi tycker blev himla fint. 
Äntligen hittade vi pollare till vår lilla trapp från infarten och ned till entré altan. 
Och det i en corten-look till väldigt bra pris. 
Under femhundralappen nu på lamporochljus.se. Till dessa hittade vi också i vårt tycke fantastiska lampor som ger en vision av eld hos Ljusexperten i Eskilstuna. 
Vi tycker att det blev fint. Vad tycker ni? 
Gå in på @finahem för att se hur fint det "flammar"

Det är vad vi hunnit med hittills. Men här ska byggas mer altan, fin inramning till soptunnan och på fasaden är jag såå sugen på att få till något liknande kul som det här. Vad tror ni?
(null)

Nu ska jag ut och hjälpa till att skruva altan. Projekt utekök pågår…Ha en fin dag
Taggar: entré framsida trädgård ytterdörr utebelysning corten, trädgård entré infart ytterdörr urnor dubbeldörr belysning projekt;

Kommentera inlägget här :